Studenten werken met hackathon aan thema relatie en echtscheiding
Gepubliceerd op: 31 maart 2021
Door de hogeschool in Zeeland zijn wij benaderd om mee te denken in een hackathon werkvorm waaraan studenten hebben gewerkt aan het thema relatie en echtscheiding.
De kracht van een Hackathon zit hem in de samenwerking en creativiteit waarbij teamleden samen komen met een oplossing voor specifieke vraagstukken. In het geval van deze minor bedenken studenten een trainingsvorm/werkvorm/ondersteuningsvorm voor één van de actoren die betrokken zijn bij het vraagstuk. Het vraagstuk vanuit het Kenniscentrum Kind en Scheiding was als volgt: ‘Hoe motiveer je beide ouders om in het belang van hun kinderen het ouderschap zo goed mogelijk in te vullen?’
De hackathon begon met een introductie van alle vier de inbrengers, het Kenniscentrum Kind en Scheiding was hier één van. Ook werd het vraagstuk tijdens de introductie benoemd en toegelicht. Na de introductie werd elke inbrenger ingebeld in een breakout room van Microsoft Teams door het groepje studenten waaraan zij gekoppeld waren. De studenten hadden vervolgens tien minuten de tijd om verhelderende vragen te stellen. Na het beantwoorden van deze vragen hadden de studenten 20 minuten de tijd om ideeën te bedenken voor een trainingsvorm/werkvorm/ondersteuningsvorm vanuit het Kenniscentrum Kind en Scheiding gekoppeld aan het vraagstuk.
Na 20 minuten kwamen de inbrengers weer in de breakout room om feedback te geven en om mee te denken. Hierop konden de studenten doorgaan met één specifiek idee welke zij binnen 35 minuten moesten presenteren aan alle studenten van de minor en aan alle inbrengers. De groepjes studenten werden door iedereen beoordeeld op de impact van het idee, op de creativiteit van het idee en op hoe realistisch het idee was. Ook hebben de studenten feedback gekregen van de inbrengers. De studenten gaan deze ideeën de komende periode nog beter en specifieker uitwerken.
Het groepje studenten die een idee bedacht hebben voor het Kenniscentrum Kind en Scheiding hebben erg hun best gedaan om zoveel mogelijk te weten te komen over de organisatie en over het vraagstuk in een korte tijd. Uiteindelijk hebben zij ervoor gekozen om een denk, beleef en doe spel te ontwerpen voor gescheiden ouders waarin de kinderen centraal gesteld worden. De studenten hebben een hele mooie infographic gemaakt waarin zij het spel introduceren.’’